Skötarproblem

Postad: 2009-12-19 @ 16:59:10 | Kategori: Dagbok

Så, min skötare slutade för ett par dagar sedan. Jag har pratat mycket gott om henne, om hur pålitlig och duktig hon är... Hm.

Det enda problemet jag egentligen har haft med henne är att hon varit sjuk, ovanligt mycket. 4 av 10 gånger har jag fått sköta hästen själv, vilket funkar då och då men inte i längden. Jag har trots allt skötare för att jag verkligen behöver det på lördagarna. Jobbar jag det tidiga passet så jobbar jag 12.00-23.00, varpå jag oftast jobbar till 22.00 dagen innan, och då finns det verkligen varken tid eller ork att åka ut till stallet klockan sju på morgonen för att mocka. Om jag blir tilldelad det sena passet och börjar kl 18 så är det inga problem, men tyvärr måste jag jobba tidigt ibland.
Alltså har det varit lite halvt ohållbart, eller det skulle ha blivit det i alla fall. Efter mycket om och men så bestämde jag mig för att jag skulle bli tvungen att ta upp saken med henne. Hon hade själv sagt att de skulle åka till vårdcentralen och göra lite tester för att se varför hon varit sjuk så ofta men när hon var på bättringsvägen igen så hade de struntat i det. Jag tänkte faktiskt gå så långt att jag tänkte ge henne ett ultimatum - ta testet eller sluta sköt hästen för jag måste veta om du komemr att vara sjuk hela våren också... i så fall hade jag varit tvungen att skaffa en ny skötare.

Hur som helst så tog jag snacket över MSN. Jag hann inte ens komma till poängen:

"Det är nämligen så att jag är lite småorolig över det där med att du är sjuk så ofta... Nu har det löst sig smidigt och problemfritt hittills men eftersom jag antar och hoppas att du kommer att fortsätta att vara skötare tills jag och Muninn flyttar i augusti så blir jag lite stressad och orolig när du har varit sjuk så ofta för om du fortsätter med det så kommer det att komma en dag då det inte går att lösa lika smidigt och det kommer bli jättejobbigt. Så jag tänkte att om du får veta vad det är så kanske jag kommer att kunna vara lugn, för då kanske du kommer att kunna undvika att bli sjuk så att säga (med mediciner eller så)."

Hon verkade bara läsa eller uppfatta en sak i inlägget, för hon frågade direkt om vi skulle flytta och vart. Dalarna, för att plugga, svarade jag - och jag är fortfarande säker på att jag nämnde det för henne när hon började i höstas. Då sa hon att hon skulle sluta för att då skulle ju hon bara gå i åtta månader och veta att hon inte skulle få ha honom mer sedan. Då skulle hon bara gå och vara ledsen i åtta månader för ingenting, sa hon. För ingenting, tänkte jag, tack för den... Men jag sa ingenting. Istället förklarade jag bara att om man är skötare på en privathäst så får man ta att sånt hände, att det inte skulle vara för evigt. Jag har själv fått lära mig den hårda vägen att aldrig älska en häst som inte är min.
Insåg ganska snart att hon nog inte var så fäst vid hästen, inte tyckte att det var så roligt trots allt. Det var väldigt lätt för henne att säga upp sitt skötarskap trots att hon, enligt henne själv, sökt i evigheter. Kanske var det till och med så som jag befarade, att hon inte allt varit sjuk utan helt enkelt inte velat åka ut... Jag tänker inte spekulera för mycket i det, men det känns rätt troligt just nu faktiskt. Hur som helst har jag lite löst sökt ny skötare sedan dess men jag vet inte om jag kan lita på en ung tjej igen och jag har inte råd att anställa någon så trots att jag hade en duktig tjej på gång så kände jag mig osäker.

Men nu löste det sig! Vi har fått jättefint paddat underlag några kvadratmeter vid ingångarna i hagarna och stallägarna undrade hur vi skulle sätta i system att mocka där så att det inte blir äckligt. Jag skrev på tavlan att jag kunde tänka mig att ha ansvar för det om någon hjälpte mig med Muninn på lördagar. Genast messade Jódis ägare och sa att hon kunde ta honom istället. Kan inte med att bara ta emot på det sättet så nu har vi bestämt oss för att byta mockningsdagar en gång i veckan istället. Härligt med toppenstallkamrater! Jódis ägare ställer verkligen upp i vått och torrt - jag hoppas innerligt att hon vet att jag gör samma sak för henne, any day!

Kommentera 0 st


Kommentarer

Kommentera gärna!


Namn:


Mejl: (publiceras inte)


Adress:


Kommentar: