Tillbakablick I

Postad: 2009-12-03 @ 11:35:33 | Kategori: Tillbakablickar

Tillbakablickarna är gamla texter, saxade från forum och dagböcker.

13 maj -09 (8 dagar efter att jag köpt honom):

Det bestämdes att han skulle släppas på bete hos min instruktör. Har aldrig sett en sån lycklig liten häst som Muninn när han släpptes lös i den enooooorma beteshagen. Han smälte in i flocken direkt och såg ut att alltid ha funnits där. Några timmar senare gick jag dit för att klappa lite på honom, men han sprang så fort jag kom mindre än fem meter ifrån... Dagen därpå hade jag beställt tid med en ET som skulle kika på honom, men återigen kunde han inte fångas... Läste om svårfångade hästar och bestämde mig för att testa den här metoden. Började i torsdags och har jobbat med den varje dag med en paus på lördagen. Har hittills inte försökt fånga in honom, utan bara kommit nära. Efter 20 minuter första dagen fick jag komma fram och klappa honom. Sedan dess har det minskat och igår och idag har jag kunnat komma nästan direkt fram och klappat honom i ansiktet. Idag tog jag ett tag i grimman och ledde honom ett par steg, släppte sedan och återgick till att mysa och klappa. Han gillar att bli gnuggad och smekt i pannan och på halsen men tycker att det är läskigt om man kommer för nära bakdelen, vilket är samma intryck som jag fick när jag skulle borsta honom inför ridturen...

Planen är att fortsätta att bara mysa och klappa en dag eller två till, och sedan prova att lägga grimskaftet över halsen på honom. Så småningom fästa grimskaftet i grimman och leda honom och slutligen kunna ta ut honom ur hagen för att kunna borsta lite och ge en morot. Han har hittills inte fått något godis i hagen, utan bara smekningar och mys.

Otroligt roligt att få börja från början, som att tämja sin egen häst ute på prärien! Jag ser mycket potential i honom, han öppnar sig mer och mer för varje dag även om vi tar beeebissteg framåt och dessutom har han snygga gångarter vilket ju inte är helt fel.

Kommentera 0 st


Kommentarer

Kommentera gärna!


Namn:


Mejl: (publiceras inte)


Adress:


Kommentar: