Tillbakablick II

Postad: 2009-12-06 @ 19:11:39 | Kategori: Dagbok

Tillbakablickarna är gamla texter, saxade från forum och dagböcker

Känns som att jag kan behöva en tillbakablick för att faktiskt minnas att trots motgångar så har jag kommit så otroligt, otroligt långt med honom...

14 maj -09 (9 dagar efter att jag köpt honom)

Kom precis hem efter en mycket lyckad dag! Eftersom det gått så bra igår så tog jag med en piggborste och ett ledrep ut idag, med tanken att få bort lite vinterpäls och lägga repet på ryggen. Det gick hur bra som helst. När jag kom ut så stod Muninn och hans hästkompis och kliade varandra och till min stora förfäran hade de nästan kliat av Muninn grimman... Inte optimalt när man ska lära honom att bli fångad. Gick hur som helst fram till honom och precis som vanligt så backade han och ställde sig med huvudet mot mig. Kliade lite i pannan och pratade lite, klappade lite på halsen och tog tag i grimman för att rätta till den. Han blev rädd och sprang. Gick efter honom och gick fram. Inga större problem, han backade undan lite men sträckte ändå fram nosen mot mig, så det var bara att klappa så var det lugnt sedan. Öppnade grimman och rättade till, stängde grimman. Nemas problemas. Visade piggborsten. Började med att borta halsen, fick sedan röra mig bakåt och borsta hela honom - det var sköööönt tyckte han! Ryckte till och sprang iväg när jag lade repets ände på honom, som förväntat, men det var bara att följa efter och gå fram till honom igen. Tog då ledrepets ände och visade, smekte honom i ansiktet med det och sedan över hela kroppen. Efter det var det bara att lägga det på honom, inga problem. Så småningom använde jag hans rygg som avlastningsyta för repet och borsten och redde ur hans svans. Det var läskigt när jag gick runt baken på honom för att komma över till andra sidan, då ryckte han till varpå rep och borste ramlade ner och då sprang han iväg en liten bit. Återigen var det bara att gå fram.

Stod väl och borstade och grejade en halvtimme ungefär. Så länge han inte blev skrämd så stod han helt stilla med sänkt huvud och mös. Sedan gjorde jag något jag inte planerat att göra förrän tidigast imorgon. Stämde av med honom så att han var lugn och avslappnad, visade ledrepets hake och knäppte sedan fast det i grimman. Han backade ett steg, men fick inte panik som han fick första (och enda) gången jag försökte göra samma sak. Ledde honom sedan ett varv runt flocken, han var inte helt förtjust och ville inte gå framåt men det var bara att smacka och uppmuntra så gick det. Ledde sedan tre-fyra meter bort från flocken, han var skeptisk men följde efter med lite lock och pock. Ledde tillbaka, knäppte loss honom, klappade om honom och lämnade honom. Han stod och tittade efter mig en stund - "Jaha, var det inte mer?" och började sedan äta igen.

Så stolt över att det gick så bra! Nu gör vi samma sak imorgon och på söndag och på måndag ska jag testa att ta ut honom ur hagen.

Kommentera 0 st


Kommentarer

Kommentera gärna!


Namn:


Mejl: (publiceras inte)


Adress:


Kommentar: