Tillbakablick III

Postad: 2009-12-08 @ 01:45:23 | Kategori: Tillbakablickar

Tillbakablickarna är gamla texter, saxade från forum och dagböcker

15 maj -09 (10 dagar efter att jag köpt honom)

Jag har köpt en häst som inte går att leda, märkte jag idag. Inga problem att ta sig fram till honom, eller borsta lite. Inte heller några problem att knäppa fast ledrepet i grimman... Men det där med att låta sig ledas begriper han inte alls. "Min" hingst var jobbig att leda på sitt sätt och stannade gärna eller gick före eller stegrade sig eller... men Muninn är jobbig på ett helt annat sätt. Till skillnad från igår verkade han inte speciellt bekymrad över att komma bort från flocken, men han fattade liksom inte. Jag fick bokstavligt talat dra honom för att han skulle gå efter, i lååååångsam takt. Fick gå i sicksack för att han inte skulle stanna helt. Gjorde jag någonting oväntat, som att skaka lite på huvudet för att få undan håret (det blåste), så kastade han sig åt sidan. När jag vid ett tillfälle svängde lite bakom mig med ledrepet (det nuddade honom självklart inte) för att få honom att så kastade han sig iväg i ren och skär panik och jag fick jobba i en halvtimme för att få tag på honom igen.

Jag är fortfarande inte besviken, det känns fortfarande inte jobbigt... men jag förstår inte hur en sexårig häst inte kan förstå det här med grimma och grimskaft. Det är ju en sån otroligt basic sak, det första man lär ett föl nästan... Vad har de gjort, eller inte gjort, med honom för att det ska bli så här? Dessutom förstår jag inte hur han kan vara så otroligt "strykrädd". Jag vill fortfarande verkligen inte tro att han har blivit slagen men så fort man gör minsta rörelse lite för snabbt så kastar han sig åt sidan.

Nåja... Nu är det dags för jobb igen (jobbar fre natt + lör natt) så imorgon kommer jag inte att åka dit. Vi får lite tid att tänka på helt enkelt, båda två. På söndag vet jag vem som ska få träna på att gå i grimma och grimskaft...

Kommentera 0 st


Kommentarer

Kommentera gärna!


Namn:


Mejl: (publiceras inte)


Adress:


Kommentar: